Mijn persoonlijke 1e impressie over de Magic PIE kit.In Nederland is er nog niet zo heel veel te vinden over de
Magic PIE maar op buitenlandse fora wordt er al behoorlijk wat vermeld en geschreven over de voor- en nadelen van de
Magic pie die nu
(feb 2010) ongeveer sinds een half jaar verkrijgbaar is.
In het forum van
Golden Motor zelf (ontwikkelaar van de magic pie) vind je veel
positieve maar ook
negatieve berichten. Ten tijde van mijn aankoop waren er nog weinig mensen die een pie hadden laat staan een oordeel konden geven over deze motor en kit.
De eerste berichten waren echter best positief. En zonder op de conclusie voorruit te lopen niet voor niets.
Toch zijn er veel negatieve opmerkingen te noemen over de
1e oplage Magic pie die vers van de pers is gekomen van Golden Motor
http://goldenmotor.com in China. Dit begon eigenlijk al tijdens de
eerste test door de Australische
Hyena. Hij kreeg de magic pie als eerste tester en had meteen al enkele problemen wat betreft aansluiten van de hoofd-stroomkabel die labels had die niet overeenkwam met rood/zwart +/- Maar zwart was + en Rood was -. Totaal van zijn stuk gebracht sloot hij de Pie eerst omgekeerd aan wat resulteerde in een geweldige vonkenregen en enkele gesmolten stekkers.
Na het solderen van nieuwe stekkers en het monteren van de magic Pie behaalde deze ongeveer de helft van de aangegeven specificaties wat betereft snelheid en trekkracht. Na wat getouwtrek en heen en weer geblaat werd deze motor teruggestuurd zijn er 2 hypotheses over de oorzaak van het niet correct functioneren.
#1 Dit was de verkeerde pie die verwisseld was met een eerder niet geperfectioneerd prototype.
#2 De kortsluiting heeft gezorgt voor het niet goed functioneren van de magic pie.
Een uitgebreide 1e mening werd gegeven door een australische elektrische fiets enthausiateling met de nicknaam Hyena. Zijn allereerste revieuw vind je hier
http://goldenmotor.com/SMF/index.php?topic=1408.0 (Magic pie first taste).
Uitsluitsel heb ik nergens kunnen vinden.
Hoe dan ook wat mij betreft tekent dit wel een beetje het stadium waarin de Magic pie zich rond begin 2010 bevindt. Nog niet helemaal uitontwikkeld.!!!
De uiteindelijk verkregen informatie van andere gebruikers spiegelden mij een specificatie van een motor die makkelijk te installeren is met een topsnelheid van 45 km/u met een leuke trekkracht en een actieradius van +/- 40km.
Mijn 1e ervaring is niet te vergelijken met deze positief weergegeven specifiecaties op het forum van GM. Niet dat ik de Kit of de motor meteen afschrijf als waardeloos maar de beloofde opties en specificaties heb ik tijdens mijn 1e gebruik niet kunnen behalen.
Mijn topsnelheid is op dit moment 35km/u in plaats van de algemeen aangegeven 45 km/u. Ik ben er nog niet achter of dit komt door de motor/elektronica of omdat de batterij die ik ook bij GM heb besteld niet goed is. Ik ben bezig met het installeren van een cycle analyst
http://www.naafmotor.nl/webwinkel/ die mij zal kunnen vertellen of mijn batterij wel voldoende voltage en stroom levert en voldoet aan de specificaties die werden gegeven bij mijn aankoop. (Mischien ligt het aan de accu/batterij en is dit een maandagmorgen model).
Hoe dan ook zelfs na het leegtrekken en compleet opnieuw opladen van de accu geeft mijn
Throttle/Gas led energie indicator na
10 minuten meteen een
oranje kleur (Groen/Vol, Oranje/half, Rood/Leeg)
.
Het volgende probleem is de
PAS sensor of trapas sensor. De sensor past niet tussen mijn trapas en frame. Dus heb ik de magneten uit de trapas sensor op mijn voortandwiel gemonteerd. De sensor was wel te monteren tussen het frame en de trapas-lagers. Ook al heb ik de
Pedelec assist onderdelen (PAS) aangepast om te functioneren op mijn fiets, werkt de PAS tot nu toe niet. Ik hoor wel de i
nschakeling BLIEP uit mijn wiel komen als ik de
cruise control knop 2x indruk, maar ik kan daarna fieten en trappen wat ik wil,
Vooruit/Achteruit , de motor geeft geen sjoege en draait
niet..
Het meest frustrerende en vervelende probleem dat ik heb ondervonden is het
niet in het midden geplaatste wiel en het vreselijk
slechte spaakwerk in het wiel. Toen het wiel binnenkwam paste het niet omdat de band op een 1mm na tegen het frame liep. Ook de spaken zaten schots en scheef en waren gedeeltelijk
niet goed gespannen. Ik heb mijn wiel opnieuw laten spaken bij een fietsenmaker om de velg wat meer naar het midden te krijgen. Dit is gelukt maar zels na het maximaal naar 1 kant spaken van de velg, zit deze
nog steeds niet in het midden. Ik kan dus geen brede mountainbike band gebruiken omdat deze anders tegen het frame loopt.
Maar zelfs de nieuwe spaken zitten niet perfect. Doordat de afstand tussen de hoge en grote naafmotor, en velg zo klein is staan de
spaken onder een scherpe hoek die niet overeen komt met de
spaaknippel-gaten in de velg. Dit resulteerd in gebogen schroefdraad bij de nippel en het niet goed kunnen spannen van de spaken.
De oplossing zou kunnen zijn.,,,,,,,
Een velg met spaakgaten onder een hoek die overeenkomt met de gaten in de naaf.
Verder vind ik de as-
ringen die zijn meegeleverd met de set niet afdoende. Ze zijn dik hebben 1 maat en zouden mijns inziens gemaakt moeten zijn van
RVS en in meerdere dikte maten moeten worden geleverd om de naaf beter in het midden te kunnen monteren.
Verder kwamen de montage-plaat en de bagagedrager
zonder bouten en moeren. Ook de schijfrem-schijf had
geen m5 bouten om deze mee te kunnen bevestigen op de motor. Het
ergste is nog wel het
rammelen en trillen van de batterij op de bagagedrager bij het rijden over een steentje of een hobbel in de weg. De speling op het de demontabele onderplaat van de batterij en de batterij zelf, gemonteerd op de bagagedrager is zo groot dat deze stuitert en kabaal maakt op het gladste asfalt. Ik heb een elastiek gebruikt (ouderwetse Spin) om de boel op zijn plek te houden.
Als
laatste de beloofde
anti diefstal functie. Belooft werd een optie die er voor zorgt dat je wiel vast staat en de fiets alarm maakt met een sirene als deze wordt bewogen. In te stellen met een druk op de knop.............
Wat kan ik er over zeggen.... Veel andere mensen in het forum hebben hier ook al hen hoofd over gebroken....
Het werkt NIET
CONCLUSIEUiteindelijk vind ik de Magic Pie nog steeds
de moeite waard. De motor ziet er
prachtig en goed afgewerkt uit, en heeft volgens mij wel de juiste potentie als de 1e ontwikkelingsfouten zijn verbeterd en geperfectioneerd. Als je zelf handig bent en wat geduld hebt om zelf de tijd te nemen en enkele dingen te perfectioneren dan is dit een leuk project.
Verwacht in elk geval geen wonderen, maar ik denk dat dit een
redelijk geprijsde optie is om een bestaande fiets om te bouwen naar een elektrisch aangedreven vervoersmiddel. De bijgeleverde Hendels knoppen en
bedieningsonderdelen zien er wat goedkoop en plastic uit maar werken volgens opgegeven specificaties.
Ook vind ik de
goed werkende en niet te agressieve
regeneratieve rem functie die standaard in de motor controller word geïmplementeerd een groot plus+ punt wat betreft het vooruit kijken en gebruik maken van de nieuwste technieken en mogelijkheden op het gebied van Elektrische aandrijving.
Alles bij elkaar is dit een ombouwset met de potentie om perfect te zijn wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. De 1e ontwikkelingsfouten worden hopelijk opgelost en als dat zo is dan is dit absoluut 1 van de betere ombouw set's van dit moment.
De echte opvoer gekken en overclockers zullen niet deze motor kiezen. Maar voor een consument die een makkelijke manier zoekt om actief in te stappen in het zelf bouwen en beleven van een E-bike is dit absoluut een heel goed begin.
De Magic Pie heeft de potentie om 1 van de beste opties te zijn wat betreft een zelfbouw set als de boven genoemde problemen worden opgelost.
Met vriendelijke groet,
JJ
Jeroen Compagne